Werkwijze energielabel opname:
- Na of tijdens ons eerste contact per telefoon of mail vraag ik u om zoveel mogelijk stukken betreft het te bezoeken pand aan te leveren.
Te denken valt dan aan: Plattegronden (van voor en na de verbouwing, indien van toepassing) , Facturen van verbeteringen aan de woning op naam en adres van het pand. Hierbij moet u denken aan facturen betreffende isolatie van vloer, dak en gevels alwaar van toepassing (met hierop vermeld merk type en dikte), Ramen welke mogelijk vervangen zijn, ook hier graag met een juiste type (bijvoorbeeld HR / HR+ / HR++ of wellicht zelfs trippel, en of elk ander soort). Ook voor de installatie, Bijvoorbeeld een cv welke vervangen is, of wellicht heeft u een warmtepomp en zonnepanelen, een of meerdere airco's, zonneboiler, Quooker etc.. Van alles heb ik de gespecificeerde factuur nodig (liefst digitaal aangeleverd).
- Vervolgens ontvangt u van mij een opdrachtbevestiging en maken we de afspraak tot het bezoeken van het betreffende pand.
- Op de afgesproken datum en tijd kom ik uw woning / pand bezoeken voor de opname.
- Om deze goed en soepel te doen verlopen vraag ik u ervoor zorg te dragen dat alle ramen en deuren bereikbaar zijn en de gordijnen / zonwering open.
- Indien het pand /de woning een kruipruimte heeft, dan graag het kruipluik vrij te maken.
- Ook de cv-ketel, warmtepomp of welke installatie dan ook dient bereikbaar te zijn.
- Heeft u een appartement of galerijwoning en is deze voorzien van collectieve verwarming en of ventilatie, mogelijk zelf tapwater, zorgt u er dan voor dat de technische ruimte toegankelijk is. Ik dien deze ruimte te bezoeken voor een juiste berekening.
- Tijdens de opname maak ik een plattegrond tekening (of controleer ik de door u aangeleverde tekening en gebruik deze) meet de maten in van de ramen en deuren, kijk naar type glas (per raam). Hoe de woning verwarmd wordt, welk type afgiftesysteem, manier van ventilatie, en probeer ik te achterhalen hoe en of de woning is geïsoleerd. (Dit is niet altijd zichtbaar en zeker niet de dikte. Hiervoor zijn de facturen, zijn deze niet aanwezig valt men terug op de waardes van het bouwjaar).
- Zo controleer ik uw woning / pand op wel meer dan 150 punten.
- Na afloop maak ik nog een fotoronde van hetgeen ik heb gezien / waargenomen (en deze dienen niet alleen als bewijs, maar ook als geheugensteuntje).
"Zeggen elkaar vriendelijk gedag en verlaat ik uw woning / pand"
En verder,
De gehele opname wordt vervolgens door mij aangemaakt en ingevoerd in geattesteerde software (ik gebruik hiervoor Vabi).
Hiervoor behoor ik de kwaliteitsverklaringen op de installaties erbij te zoeken om deze waardes te mogen gebruiken
En na een correcte invoer geeft deze een resultaat betreffende het energielabel welke op uw woning / pand van toepassing is.
Na een controle wordt deze geregisterd (ik registreer via een koepel welke hiervoor BRL 9500 gecertificeerd is) en komt het label beschikbaar.
Heeft u de betaling voldaan dan krijgt u deze direct digitaal in uw mail beschikbaar.
Bij / aan het label zit gelijk een heel rapport waarin u kunt zien hoe deze tot stand is gekomen, maar ook wat de mogelijke verbeterpunten zijn.
Het label staat geregistreerd op het adres en is 10 jaar geldig.
Hoe kom ik aan deze label prijzen,
Voor een deel afgekeken bij de concurrentie, maar u ziet, er komt dus best wel wat bij kijken.
Een opname op locatie duurt gemiddeld 1 uur (kan dus ook langer).
We hebben de voorbereiding, ik moet naar u toe komen (en weer terug), vervolgens dient de opname te worden ge-upload en verwerkt alvorens te registreren.
Een dossier map moet worden aangemaakt, met hierin alle beschikbare gegevens omtrent het pand / woning (Dus de tekeningen, facturen, kwaliteitsverklaringen, monitorbestanden, de gehele invoer), even als alle communicatie. Dit dient vervolgens 15 jaar gearchiveerd te worden.
Verder is deze opgebouwd uit:
Jaarlijkse verplichte bijscholing
Elke vijf jaar opnieuw examens
Jaarlijkse kosten software
Registratie kosten per woning
Reiskosten (beperkt inclusief, afhankelijk van de afstand).
Energiekosten
Kosten werkplek
Overige